Begeleiding
Ik begeleid kinderen thuis en op school met hun sociaal emotionele ontwikkeling. Kinderen met een stoornis of een handicap hebben vaak meer moeite om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Ze raken snel afgeleid, begrijpen niet waarom anderen doen zoals ze doen en hebben moeite met interactie. Soms is het nodig om begeleiding te krijgen zodat algemeen dagelijkse levensbehoeftes vervuld kunnen worden en zelfredzaamheid te vergroten.
Het uitgangspunt is altijd leren om het zelf te doen. Met geduld, liefdevolle aandacht en samenwerking zet ik begeleiding in om een leerproces op gang te brengen. Door het inzetten van creativiteit is begeleiding niet saai. De basis is vertrouwen en de weg naar zelfvertrouwen is gebouwd op ontdekte vaardigheden, emoties en zelfexpressie.
Begeleiding wordt ingezet als automatiseren niet vanzelfsprekend is en het kind vaak langere tijd nodig heeft om vaardigheden te ontwikkelen. Een begeleidingstraject duurt langer dan therapie of coaching en kan via pgb vergoed worden. Ook scholen kunnen begeleidingsuren inkopen zodat ik kinderen in hun vertrouwde omgeving met hun uitdagingen daar kan helpen.